dijous, 9 de setembre del 2010

197. Phil Eklund sobre l'efecte hivernacle

Phil Eklund és el dissenyador de jocs com Origins: How we became human, Erosion, Insecta o High Frontier. I naturalment, d'American Megafauna.

En la llista de correu sobre American Megafauna, Eklund comentava que volia canviar alguns dels valors usats en la taula de l'efecte hivernacle, i aprofitant el tema ha fet una observació prou interessant sobre el canvi climàtic. Us el tradueixo:

Parlaré de l'Efecte Hivernacle a American Megafauna, les seves implicacions pels biomes i la seva significància política avui.

La nota del mapa sobre l'expansió dels biomes amb un alt nivell hivernacle es deu al fet que les plantes necessiten CO2 i creixen millor amb alt hivernacle. La regla té l'efecte d'expandir la biomassa de plantes però decrementar la biodiversitat (ja que les cartes de biomes representen altres coses a part de plantes, pot haver-hi excepcioins, les dunes de sorra poden créixer a expenses de les plantes, etc.).

Que això pugui ser així és el resultat d'un taller sobre desertificació on vaig anar als 1980. Alguns dels resultats els vaig usar no només a Megafauna sinó també a Origins, on el Sàhara i altres deserts van i vénen. Resulta que la humitat no és l'única cosa que fa i desfà els deserts. L'efecte hivernacle també hi participa. La idea és que l'atmosfera és sobretot nitrogen i oxigen, i el CO2 només en fa unes parts per milió. Les obertures en les fulles de les plantes anomenades stomata s'han d'obrir bé i esperar que algunes mol·lècules de CO2 hi entrin. Mentre les fulles són ben obertes, es perd aigua. Les plantes del desert s'hi adapten, però amb molt d'efecte hivernacle qualsevol planta pot sobreviure al desert, tancant l'stomata. El desert de Sonora, on visc, pot ser totalment repoblat per algunes espècies d'herbes. La fotosíntesi C3 enlloc de C4 també hi té un paper.

L'escala revisada per l'efecte hivernacle llavors seria: 200, 400, 800, 1600, 3200 ppm (d'acord amb GEOCARB III i Royer Compilations, enlloc del model Rothman que vaig usar al principi).

Amb tot el xivarri sobre el canvi climàtic, alguns jugadors tenen la impressió que els nivells actuals (390 ppm) són d'un nivell sense precedent. A partir de la profunda escala d'un joc de Megafauna, això és ben allunyat de la veritat. El torn final del joc, que representa els temps moderns, és el més baix en nivell d'efecte hivernacle de tota la partida. Ara som en una edat de gel, i l'última edat de gel va ser durant el Permià-Carbonífer, uns 5 torns abans que l'inici del joc (cada torn són 6 milions d'anys). L'hivernacle en l'època dels dinosaures era de 2000-4000 ppm i de 600-1000 ppm en l'època dels mamífers. En el torn final de joc es desploma als valors actuals.

O sigui que durant tot aquest temps, dos-cents cinquanta milions d'anys, no hi ha hagut cims nevats a la Terra, i els pols eren coberts de boscos. Fins avui. L'hivernacle dels darrers milions d'anys ha estat una ona quadrada que alternava entre 300 ppm (gel) i 200 ppm (gel profund). El metrònom de l'ona quadrada sembla dirigit per Milankovich. Aquesta "ona quadrada" té tot tipus de valls i pics, i el pic actual de 390 mesurat a Hawaii és el que condueix a l'actual política de canvi climàtic.

Els perídoes més calents d'aquesta ona quadrada s'anomenen "interglacials". L'interglacial actual s'anomena Holocè i el darrer va passar fa 130.000 anys i s'anomena Eemià. A quina escalfor arribarem aquest cop? Si és com la dotzena d'interglacials que hi ha hagut abans, els pols es fondran del tot abans que el clima es llenci de nou en un gel profund. Els ossos polars moriran? Ja han sobreviscut a dotzenes o potser centenars de períodes interglacials canviant el color del pelatge i els hàbits. Adaptar-se o morir.

De fa temps discuteixo que el clima global el dicta la geologia i l'orogènia, no la biologia. Els processos biològics són paràsits dels processos geològics. De la mateixa manera que els depredadors són "paràsits" de les seves preses, dels quals depenen totalment. Els jugadors poden entendre aquest concepte jugant a American Megafauna, Origins o fins i tot Erosion. Els "Jocs d'Experiència" en general donen la idea que et trobes en una muntanya russa on el millor que pots fer és agafar-te fort. En particular, els jugadors d'Erosion saben que el vulcanisme causa un enorme efecte hivernacle. L'erosió causa un baix hivernacle ja que els factors erosionadors necessiten tant CO2 com les plantes. L'edat de gel del Carbonífer va ser causada pel creixement de les supermuntanyes dels Apalatxes a Amèrica, després que Gondwanaland s'hi estavellés. I l'edat de gel actual es va causar quan India es va estavallar contra Àsia i va formar l'Himàlaia.

Crec que els humans tenen una idea fortament exagerada del seu impacte sobre la Terra. Totes les seves esgarrapades industrials sobre la superfície o les revolucions agrícoles s'han vist abans, a escales vastament superiors, en la profunda història de la Terra.

Curiós, no?